Posts in Paraszat ha-Szawua
Paraszat Wezot haBracha

Parasza: Wezot haBracha- Dwarim/Pwt 33, 1 – 34, 12.

Haftara: Jehoszua/ Joz 1, 1 - 18.

Paraszat Wezot haBracha to ostatnie słowa Tory. W nich Mosze wypowiedział błogosławieństwa dla każdego z plemion Israela, podobnie, jak Praojciec Jaakow uczynił to dla swoich synów na łożu śmierci.

W swoim pożegnaniu z Am Israel, Mosze błogosławi całe zgromadzenie mówiąc, jak Haszem objawił mu się na Synaju, jak ich kocha i chroni w Swej dłoni. Naród żydowski zasiada u Jego stóp, słuchając słów Boga.

Read More
Paraszat Haazinu

Parasza: Haazinu - Dwarim/Pwt 32, 1 – 52.
Haftara: Szmuel Bet/ 2Sam 22, 1 - 51.
Haftara w Szabat Szuwa: Hoszea/Oz 14, 2 - 10; Micha/Mi 7, 18 - 20; Joel/Jl 2, 15 - 27.

Ostatnia parsza Tory przedstawia ostatni dzień życia Moszego oraz jego śmierć.

W pieśni do narodu Israela, Mosze zawiera ostatnie przestrogi i nauki dla Żydów. Na początku zwraca się on do nieba i ziemi, aby wysłuchały jego słów i prosi, aby jego słowa były niczym deszcz i rosa dla traw. Opisuje on Haszem, jako doskonałego we wszystkim, co robi, sprawiedliwego i lojalnego, oddanego prawdzie i prawego. Natomiast naród żydowski to lud buntowniczy i niewdzięczny.

Read More
Paraszat Wajelech

Parasza: Wajelech - Dwarim/Pwt 31, 1 – 30.
Haftara: Iszajahu/ Iz 55, 6 - 56, 8.
Haftara w Szabat Szuwa: Hoszea/Oz 14, 2 - 10; Micha/Mi 7, 18 - 20; Joel/Jl 2, 15 - 27.

Mosze oświadcza, że ma już sto dwadzieścia lat i nie jest już w stanie „wejść i wyjść” i przygotowuje się do odejścia z tego świata, jak to mu zapowiedział Haszem. Aby uspokoić naród, Mosze przypomina, że Bóg będzie z nimi i usunie sprzed nich narody zamieszkujące Erec Israel, tak samo, jak pomógł pokonać Sichona i Oga, królów amoryckich. Dodatkowo, Jehoszua będzie ich przywódcą, aby prowadzić ich przez rzekę Jarden.

Read More
Paraszat Nicawim

Parasza: Nicawim - Dwarim/Pwt 29, 9 – 30, 20.
Haftara: Iszajahu/ Iz 61, 10 - 63, 9.

Mosze kontynuuje swoją pożegnalną mowę, zwracając się do całego ludu żydowskiego:

Wy wszyscy stoicie dzisiaj przed Haszem, waszym Bogiem: przywódcy waszych plemion, wasi starsi i wasi urzędnicy, każdy mężczyzna żydowski, wasze maleństwa, wasze żony i twój osiadły przybysz, który jest w twoim obozie, od zbierającego dla ciebie drewno do czerpiącego dla ciebie wodę, abyście wszedł w przymierze Haszem, twego Boga, i Jego obietnicę, którą Haszem, twój Bóg, dzisiaj wobec ciebie składa…

Read More
Paraszat Ki Tawo

Parasza: Ki Taw - Dwarim/Pwt 26, 1 – 29, 8.
Haftara: Iszajahu/ Iz 60, 1 - 22.

Mosze poucza Żydów, że gdy wejdą do Ziemi, którą Haszem przekazuje im w wiecznym przymierzu, gdy się osiedlą i zaczną pracować na roli, mają przynieść w koszu pierwsze owoce (bikurim) sadów do Świątyni Haszem, aby wyrazić wdzięczność za wszystko, co Haszem dla nich robi. Gdy Kohen Gadol (Arcykapłan) położy kosz przed ołtarzem, ludzie wypowiedzą następujące słowa:

"Błądzącym Aramejczykiem był mój ojciec...

Read More
Paraszat Ki Tece

Parasza: Ki Tece - Dwarim/Pwt 21, 10 – 25, 19.
Haftara: Iszajahu/ Iz 54, 1 - 10.

Parsza ki tece wypełniona jest wieloma przykazaniami. Prawo „pięknej branki” wyznaczało zasady, na jakich żołnierz mógł się związać z kobietą pojmaną w czasie walk.

Tora przedstawia prawa dziedziczenia dla pierworodnych w sytuacji, gdy mężczyzna ma dwie żony, a także konsekwencje buntowniczego zachowania syna (ben sorer umore).

Dowiadujemy się również o obowiązku zorganizowania pochówku i okazywania szacunku zmarłym – nawet kryminalistom, którzy zostali skazani na śmierć. Każdy, kto znajdzie zagubiony przedmiot, ma obowiązek odnaleźć właściciela i zwrócić mu go.

Read More
Paraszat Szoftim

Parasza: Szoftim - Dwarim/Pwt 16, 18 – 21, 9.
Haftara: Iszajahu/ Iz 51, 12 - 52, 12.

Mosze nakazuje narodowi Izraela, aby ustanowili oni nad sobą sędziów i urzędników odpowiedzialnych za egzekucję prawa w każdym mieście. Mówi on: cedek cedek tirdof – „do sprawiedliwości, do sprawiedliwości będziecie dążyć” – a urzeczywistniać ją należy bez skorumpowania i faworyzowania kogokolwiek. Przestępstwa mają być badane z największą dokładnością i co najmniej dwóch wiarygodnych świadków jest konieczne, aby kogokolwiek skazać.

W każdym pokoleniu będą żyć ci, na których spocznie odpowiedzialność za interpretację i wypełnianie praw Tory.

Read More
Paraszat Re'e

Parasza: Re’e - Dwarim/Pwt 11, 26 – 16, 17.
Haftara: Iszajahu/ Iz 54, 11 - 55, 5.

Mosze mówi Żydom: „Zobaczcie! Oto kładę przed wami błogosławieństwo i przekleństwo” – błogosławieństwo będzie nagrodą za przestrzeganie Tory Haszem, a przekleństwo za łamanie jej praw.

Lista tych błogosławieństw i przekleństw miała zostać odczytana ze zboczy gór Gerizim i Ebal, gdy Żydzi przekroczą rzekę Jarden.

Mosze zapowiedział, że po wejściu do Ziemi Israela, Żydzi mają zbudować Świątynię, w miejscu, które wybierze Haszem, aby tam spoczęło Jego Imię. Tylko w tym miejscu wolno będzie składać ofiary dla Boga, nigdzie indziej nie będzie to dozwolone.

Read More
Paraszat Ekew

Parasza: Ekew - Dwarim/Pwt 7, 12 – 11, 25.
Haftara: Iszajahu/ Iz 49, 14 - 51, 3.

Mosze kontynuuje swoją przemowę do narodu żydowskiego i zapewnia ich, że jeżeli będą przestrzegać Tory Haszem, będzie im się powodzić w Erec Israel, do której niedługo wejdą, wypełniając tym obietnicę złożoną Awot (Praojcom). Jeżeli tylko Żydzi zaczną odczuwać strach przed liczniejszymi narodami zamieszkującymi Kenaan, mają sobie przypomnieć, co Haszem zrobił z faraonem i Egipcjanami, aby odbudować zaufanie w Boga.

Mosze przypomina także boleśniejsze wydarzenia z czasów pierwszego pokolenia – grzech Złotego Cielca, bunt Koracha, chet ha-meraglim (grzech popełniony przez szpiegów) czy też kilkakrotne testowanie Boga narzekaniami i wyrzutami.

Read More
Paraszat Waetchanan

Parasza: Dwarim - Dwarim/Pwt 3, 23 – 7, 11.

Haftara: Iszajahu/ Iz 40, 1 - 26.

Mosze błaga Boga o to, aby pozwolił mu na wejście do Ziemi Obiecanej – jednak Haszem odmówił. Powiedział On Moszemu, aby wszedł na górę, by zobaczyć krainę, do której wejdzie jego naród. Pouczył również Moszego, aby przygotował Jechoszuę na przejęcie przywództwa i wprowadzenie narodu żydowskiego do Kenaanu.

Kontynuując powtarzanie Tory i przypominanie o wydarzeniach z przeszłości, Mosze opowiada o Wyjściu z Egiptu i otrzymaniu Tory na Górze Synaj. Podkreśla on, jak wyjątkowymi były te wydarzenia w historii ludzkości i jak wspaniałym było usłyszeć głos samego Boga – i przeżyć.

Read More
Paraszat Dewarim

Parasza: Dewarim - Dewarim/Pwt 1, 1 – 3, 22.
Haftara: Iszajahu/ Iz 1, 1 - 27.

Stojąc na wschodnim brzegu rzeki Jarden, Mosze, świadomy tego, że będzie musiał niedługo odejść, rozpoczyna powtórzenie całej Tory. Przypomina on o wszystkich ważnych wydarzeniach, jakie spotkały naród żydowski w ciągu ostatnich czterdziestu lat – od Jecijat Micrajim (Wyjścia z Egiptu) do przybycia nad samą granicę Erec Israel.

Mosze przestrzega i karci Izraelitów za wszystkie przewinienia i popełnione błędy, przypominając o przymierzu z Bogiem i odpowiedzialności za przestrzeganie Bożych nakazów w ziemi, którą Haszem im podaruje, jako wieczne dziedzictwo.

Read More
Paraszat Mas'ej

Parasza: Mas’ej - Bemidbar/Lb 33, 1 – 36, 13.
Haftara: Irmejahu / Jr 2, 4 - 28. 4, 1 - 2.

Tora wymienia dokładnie wszystkie czterdzieści dwa etapy podróży i obozowania narodu żydowskiego, od Wyjścia z Egiptu, aż do rozłożenia obozu na stepach Moabu, naprzeciw Ziemi Israela.

Mosze poucza z nakazu Haszem, że gdy Żydzi wejdą do ziemi Kenaan mają zniszczyć wszelkie obiekty bałwochwalcze, bożki, idole i ołtarze. Gdy już zajmą ziemię, mają ją podzielić według plemion i ich rozmiarów.

Read More
Paraszat Matot

Parasza: Matot - Bemidbar/Lb 30, 2 – 32, 42.
Haftara: Irmejahu / Jr 1, 1 - 2, 3.

Mosze naucza przywódców plemion Israela praw związanych z anulowaniem ślubów i przysiąg (nedarim).

Toczą się walki z Midianem za ich rolę w spisku mającym na celu doprowadzenie do upadku moralnego Żydów. Walki zakończyły się zwycięstwem i śmiercią pięciu królów Midianu, a także proroka Bilaama. Tora ze szczegółami wymienia wszystkie łupy jakie zebrano oraz w jaki sposób rozdzielono je pomiędzy lud, żołnierzy, Lewitów i arcykapłana.

Read More
Paraszat Pinchas

Parasza: Pinchas - Bemidbar/Lb 25, 10 – 30, 1.
Haftara: Melachim Alef/ 1Krl 18, 46 - 19, 21.

Pinchas, wnuk Aharona, który zabił wysokiego rangą grzesznika o imieniu Zimri z plemienia Szimona za zadawanie się z kobietą Moabu, został wynagrodzony przez Boga przymierzem pokoju (brit szalom) oraz kapłaństwem. Bóg nakazuje również, aby zaatakować Midianitów za ich przewrotne zachowanie i podkuszanie Żydów do służenia bożkowi Baal-Peorowi.

Spis ludności wszystkich mężczyzn w wieku od lat 20 do 60 wykazuje 601 730 osób (bez Lewitów).

Read More
Paraszat Balak

Parasza: Balak - Bemidbar/Lb 22, 2 – 25, 9
Haftara: Micha / Mi 5, 6 - 6, 8.

Balak, król Moabu, zaczął się niepokoić zwycięstwami narodu Israela nad jego amoryckimi sąsiadami. Posyła swych mędrców po proroka Bilaama, który zamieszkiwał nad Eufratem, aby przeklął naród Israela. Bóg jednak przemawia do Bilaama, że nie może on przekląć Żydów, gdyż są oni błogosławieni.

W czasie podróży jest on pouczony przez swą oślicę, która zauważa anioła Boga blokującego drogę, zanim sam Bilaam go zauważył.

Read More