Paraszat Szoftim

Parasza: Szoftim - Dwarim/Pwt 16, 18 – 21, 9.
Haftara: Iszajahu/ Iz 51, 12 - 52, 12.

Mosze nakazuje narodowi Izraela, aby ustanowili oni nad sobą sędziów i urzędników odpowiedzialnych za egzekucję prawa w każdym mieście. Mówi on: cedek cedek tirdof – „do sprawiedliwości, do sprawiedliwości będziecie dążyć” – a urzeczywistniać ją należy bez skorumpowania i faworyzowania kogokolwiek. Przestępstwa mają być badane z największą dokładnością i co najmniej dwóch wiarygodnych świadków jest konieczne, aby kogokolwiek skazać.

W każdym pokoleniu będą żyć ci, na których spocznie odpowiedzialność za interpretację i wypełnianie praw Tory.

Read More
Paraszat Re'e

Parasza: Re’e - Dwarim/Pwt 11, 26 – 16, 17.
Haftara: Iszajahu/ Iz 54, 11 - 55, 5.

Mosze mówi Żydom: „Zobaczcie! Oto kładę przed wami błogosławieństwo i przekleństwo” – błogosławieństwo będzie nagrodą za przestrzeganie Tory Haszem, a przekleństwo za łamanie jej praw.

Lista tych błogosławieństw i przekleństw miała zostać odczytana ze zboczy gór Gerizim i Ebal, gdy Żydzi przekroczą rzekę Jarden.

Mosze zapowiedział, że po wejściu do Ziemi Israela, Żydzi mają zbudować Świątynię, w miejscu, które wybierze Haszem, aby tam spoczęło Jego Imię. Tylko w tym miejscu wolno będzie składać ofiary dla Boga, nigdzie indziej nie będzie to dozwolone.

Read More
Paraszat Ekew

Parasza: Ekew - Dwarim/Pwt 7, 12 – 11, 25.
Haftara: Iszajahu/ Iz 49, 14 - 51, 3.

Mosze kontynuuje swoją przemowę do narodu żydowskiego i zapewnia ich, że jeżeli będą przestrzegać Tory Haszem, będzie im się powodzić w Erec Israel, do której niedługo wejdą, wypełniając tym obietnicę złożoną Awot (Praojcom). Jeżeli tylko Żydzi zaczną odczuwać strach przed liczniejszymi narodami zamieszkującymi Kenaan, mają sobie przypomnieć, co Haszem zrobił z faraonem i Egipcjanami, aby odbudować zaufanie w Boga.

Mosze przypomina także boleśniejsze wydarzenia z czasów pierwszego pokolenia – grzech Złotego Cielca, bunt Koracha, chet ha-meraglim (grzech popełniony przez szpiegów) czy też kilkakrotne testowanie Boga narzekaniami i wyrzutami.

Read More
Paraszat Waetchanan

Parasza: Dwarim - Dwarim/Pwt 3, 23 – 7, 11.

Haftara: Iszajahu/ Iz 40, 1 - 26.

Mosze błaga Boga o to, aby pozwolił mu na wejście do Ziemi Obiecanej – jednak Haszem odmówił. Powiedział On Moszemu, aby wszedł na górę, by zobaczyć krainę, do której wejdzie jego naród. Pouczył również Moszego, aby przygotował Jechoszuę na przejęcie przywództwa i wprowadzenie narodu żydowskiego do Kenaanu.

Kontynuując powtarzanie Tory i przypominanie o wydarzeniach z przeszłości, Mosze opowiada o Wyjściu z Egiptu i otrzymaniu Tory na Górze Synaj. Podkreśla on, jak wyjątkowymi były te wydarzenia w historii ludzkości i jak wspaniałym było usłyszeć głos samego Boga – i przeżyć.

Read More
Paraszat Dewarim

Parasza: Dewarim - Dewarim/Pwt 1, 1 – 3, 22.
Haftara: Iszajahu/ Iz 1, 1 - 27.

Stojąc na wschodnim brzegu rzeki Jarden, Mosze, świadomy tego, że będzie musiał niedługo odejść, rozpoczyna powtórzenie całej Tory. Przypomina on o wszystkich ważnych wydarzeniach, jakie spotkały naród żydowski w ciągu ostatnich czterdziestu lat – od Jecijat Micrajim (Wyjścia z Egiptu) do przybycia nad samą granicę Erec Israel.

Mosze przestrzega i karci Izraelitów za wszystkie przewinienia i popełnione błędy, przypominając o przymierzu z Bogiem i odpowiedzialności za przestrzeganie Bożych nakazów w ziemi, którą Haszem im podaruje, jako wieczne dziedzictwo.

Read More
Paraszat Mas'ej

Parasza: Mas’ej - Bemidbar/Lb 33, 1 – 36, 13.
Haftara: Irmejahu / Jr 2, 4 - 28. 4, 1 - 2.

Tora wymienia dokładnie wszystkie czterdzieści dwa etapy podróży i obozowania narodu żydowskiego, od Wyjścia z Egiptu, aż do rozłożenia obozu na stepach Moabu, naprzeciw Ziemi Israela.

Mosze poucza z nakazu Haszem, że gdy Żydzi wejdą do ziemi Kenaan mają zniszczyć wszelkie obiekty bałwochwalcze, bożki, idole i ołtarze. Gdy już zajmą ziemię, mają ją podzielić według plemion i ich rozmiarów.

Read More
Paraszat Matot

Parasza: Matot - Bemidbar/Lb 30, 2 – 32, 42.
Haftara: Irmejahu / Jr 1, 1 - 2, 3.

Mosze naucza przywódców plemion Israela praw związanych z anulowaniem ślubów i przysiąg (nedarim).

Toczą się walki z Midianem za ich rolę w spisku mającym na celu doprowadzenie do upadku moralnego Żydów. Walki zakończyły się zwycięstwem i śmiercią pięciu królów Midianu, a także proroka Bilaama. Tora ze szczegółami wymienia wszystkie łupy jakie zebrano oraz w jaki sposób rozdzielono je pomiędzy lud, żołnierzy, Lewitów i arcykapłana.

Read More
Paraszat Pinchas

Parasza: Pinchas - Bemidbar/Lb 25, 10 – 30, 1.
Haftara: Melachim Alef/ 1Krl 18, 46 - 19, 21.

Pinchas, wnuk Aharona, który zabił wysokiego rangą grzesznika o imieniu Zimri z plemienia Szimona za zadawanie się z kobietą Moabu, został wynagrodzony przez Boga przymierzem pokoju (brit szalom) oraz kapłaństwem. Bóg nakazuje również, aby zaatakować Midianitów za ich przewrotne zachowanie i podkuszanie Żydów do służenia bożkowi Baal-Peorowi.

Spis ludności wszystkich mężczyzn w wieku od lat 20 do 60 wykazuje 601 730 osób (bez Lewitów).

Read More
Paraszat Balak

Parasza: Balak - Bemidbar/Lb 22, 2 – 25, 9
Haftara: Micha / Mi 5, 6 - 6, 8.

Balak, król Moabu, zaczął się niepokoić zwycięstwami narodu Israela nad jego amoryckimi sąsiadami. Posyła swych mędrców po proroka Bilaama, który zamieszkiwał nad Eufratem, aby przeklął naród Israela. Bóg jednak przemawia do Bilaama, że nie może on przekląć Żydów, gdyż są oni błogosławieni.

W czasie podróży jest on pouczony przez swą oślicę, która zauważa anioła Boga blokującego drogę, zanim sam Bilaam go zauważył.

Read More
Paraszat Chukat

Parasza: Chukat - Bemidbar/Lb 19, 1 – 22, 1
Haftara: Szoftim / Sdz 11, 1 - 33.

Haszem naucza Moszego o prawach związanych z czerwoną jałówką (para aduma), której prochy są wykorzystywane w rytuale oczyszczenia osoby, która miała kontakt z martwym ciałem. Jałówka ta miała być całkowicie bez skazy i nigdy nie mogła być wykorzystana do pracy w jarzmie.

Po czterdziestu latach wędrówek po pustyni, lud Israela dociera do Kadesz, na pustyni Sin. Prorokini Miriam, siostra Moszego, umiera, a naród woła o wodę.

Read More
Paraszat Korach

Parasza: Korach - Bemidbar/Lb 16, 1 – 18, 32
Haftara: Szmuel Alef/1Sm 11, 14 - 12, 22.

Człowiek o imieniu Korach (z plemienia Lewiego) wzburza naród do buntu przeciwko Moszemu i jego przywództwu oraz przeciwko przekazaniu kapłaństwa jego bratu, Aharonowi. Korachowi towarzyszą Datan i Awiram (z plemienia Reuwena) – od dawna wrogowie Moszego.

Buntowników wspiera grupa 250 znaczących przedstawicieli społeczności, którzy składają świętą ofiarę ketoret (kadzidła), aby udowodnić, że oni również są warci kapłaństwa.

Read More
Paraszat Szlach

Parasza: Szlach - Bemidbar/Lb 13, 1 – 15, 41
Haftara: Jehoszua/Joz 2, 1 - 24.

Mosze wysyła dwunastu szpiegów (po jednym z każdego plemienia) do Ziemi Kenaan. Mosze nakazał im, aby zebrali oni informacje na temat ukształtowania geograficznego, ludności, która zamieszkuje te tereny oraz ich sile wojskowej, o możliwościach uprawy ziemi oraz organizacji i infrastrukturze miast.

Po czterdziestu dniach wracają oni niosąc wielką kiść winogron, granaty i figi, aby przekazać wieści o bogatej i dorodnej ziemi. Potwierdzają, że ziemia ta opływa w mleko i miód.

Read More
Paraszat Behaalotcha

Parasza: Behaalotcha - Bemidbar/Lb 8, 1 – 12, 16
Haftara: Zecharia/Za 8, 14 - 4, 7.

Aharonowi zostaje nakazane, aby wzniósł ogień w świętej menorze, a plemię Lewiego zostaje poświęcone dla służby w Miszkanie. Naród Israela ma położyć ręce na Lewitach, aby w ten sposób wyznaczyć ich do tej służby. Zostaje złożona ofiara za grzech w imieniu Lewitów.

Wszyscy Lewici w wieku od 25 do 50 mieli pełnić służbę w Świątyni. Gdy osiągną wiek 50 lat, mogą stać na straży Miszkanu, ale nie będą pełnić już aktywnej służby przy świętych rytuałach.

Read More
Paraszat Naso

Parasza: Naso - Bemidbar/Lb 4, 21 – 7, 89
Haftara: Szoftim/Sdz 13, 2 - 25.

Kontynuując spis ludności z poprzedniej parszy, zliczeni są wszyscy Lewici w wieku od 30 do 50 lat, którzy będą pracować przy przenoszeniu Miszkanu – 8 580 osób, w tym: 2 750 z klanu Kehata, 2 630 z klanu Gerszona i 3 200 z klanu Merariego.

Żydzi są pouczeni o tym, jak dbać o duchową czystość obozu – osoby, które weszły w tymczasowy stan nieczystości duchowej muszą pozostać poza obozem, aż do oczyszczenia.

Read More
Paraszat Bemidbar

Parasza: Bemidbar - Bemidbar/Lb 1, 1 – 4, 20
Haftara: Hoszea/Oz 2, 1 - 22.

W drugim miesiącu drugiego roku od wyjścia z Egiptu, Haszem nakazuje, aby przeprowadzono spis ludności wszystkich dwunastu plemion Israela. Mosze przeprowadza spis mężczyzn w wieku zdolnym do noszenia broni (20 – 60) – 603 550 osób. W plemieniu Lewiego spisani są wszyscy mężczyźni w wieku od jednego miesiąca – jest ich 22 000.

Lewici zostają powołani do pracy w Świątyni w miejsce pierworodnych – zmiany te nastąpiły po grzechu Złotego Cielca, w którym pierworodni wzięli udział.

Read More