Haftarat Bechukotaj

 
haftarat bechukotaj.png
 

Irmejahu | Jr 16, 19 - 17, 14

 Nauki z Księgi Irmejahu, które zostały wybrane na haftarę do parszy bechukotaj, można podzielić na trzy części.

W pierwszej, Irmejahu wyraża wdzięczność i radość za to, że Bóg jest zawsze przy nim. Haszem jest dla niego skałą i schronieniem w chwilach trudnych. Prorok wyraża zdumienie, że ludzie mogą kierować swe myśli ku nieistejącym "nie-bogom", lecz wie, iż pewnego dnia pojmą oni pełną moc i potęgę Haszem.

W drugiej części, prorok kieruje ostre słowa ku Jehudzie, krytykując oddanie jej ludu bałwochwalczym praktykom na wzgórzach i ołtarzach.

Bóg, poprzez Swego proroka, ostrzega, że z własnej winy Jehuda straci zimię, którą otrzymała w dziedzictwo. Swym zachowaniem ludzie wzbudzili gniew Haszem i dlatego ukarze ich, zsyłając na nich niewolnictwo w ziemi, której nie znają.

Trzecia część potępia zadufanie i odwracanie się od Boga. Człowiek, który pokłada ufność w cżłowieku jest przeklętym i jest on jak uschnięty krzew na pustyni.

Jego przeciwieństwem jest ten, który pokłada ufność w Bogu:

בָּר֣וּךְ הַגֶּ֔בֶר אֲשֶׁ֥ר יִבְטַ֖ח בַּה’ וְהָיָ֥ה ה’ מִבְטַחֽוֹ

Błogosławiony ten, który pokłada ufność w Haszem,
którego zaufanie jest jedynie w Haszem.

Człowiek taki będzie, jak drzewo posadzone przy wodzie, zapuszczające korzenie w pobliżu strumienia, które nie musi się bać upału czy suszy i nigdy nie przestaje wydawać owoców.

Serce może być wyjątkowo pokrętne i łatwo może oszukać - którz jest w stanie je zrozumieć?

A jednak - Bóg jest w stanie przejrzeć każde serce i każdy umysł, aby wypłacić każdemu zgodnie z jego zachowaniem i czynami.

Irmejahu dodatkowo potępia przed gromadzeniem majątku w niegodny lub nieuczciwy sposób. Prorok przestrzega, że cały ten majątek zostanie utracony, a jego właściciel wyjdzie na głupca.

Na samym końcu haftary Irmejahu wypowiada modlitwę, w której najpierw wychwala Boga i nazywa Go "Źródłem wody życia" (mekor majim-chajim) o uzdrowienie (której zaadoptowana wersja znajduje się w modlitwie Amida):

Uzdrów mnie, o Haszem, a będę uzdrowiony!
Wybaw mnie, a będę wybawiony! Gdyż Ty jesteś mą chwałą!

Powyższe proroctwa Irmejahu zostały wybrane jako hafatara do parszy bechukotaj ze względu na poruszane w obu idee nagrody i kary, błogosławieństwa i przekleństwa.