Haftarat Szabat haChodesz

 
haftarat szabat hachodesz.png
 

Jechezkel/Ez 45, 16 - 46, 18

Szabat który wypada przed lub w Rosz Chodesz Nisan (początek miesiąca nisana), odczytuje się dodatkowe, krótkie teksty ksiąg Liczb/Bamidbar 28,9-15 i Wyjścia 12,1-20 związane z tą okazją. To właśnie pierwszego dnia miesiąca nisana Haszem nakazuje narodowi żydowskiemu uświęcać nowy miesiąc, a także oznajmia, że nisan będzie pierwszym z miesięcy w roku.

 Szabat taki nazywa się Szabat ha-Chodesz i bez względu na to, jaka parsza czytana jest tego dnia, jako haftarę czyta się fragment nauk proroka Jechezkela. Jest to ostatni z czterech specjalnych Szabatów:

  • Szabat Szkalim

  • Szabat Zachor

  • Szabat Para

  • Szabat ha-Chodesz

Miesiąc nisan to pierwszy miesiąc roku według liczenia w Torze. Jest to też miesiąc Jecirat Micrajim (Wyjścia z Egiptu) i świętowania Pesach.

Jechezkel przepowiada odbudowanie Trzeciej Świątyni i dokładnie opisuje w jaki sposób będzie ona wyglądała. Opisuje obowiązki kapłanów i władcy. Naucza o oczyszczeniu Świątyni i o ofiarach za lud i ich grzechy.

Mówi także:

בָּ֠רִאשׁוֹן בְּאַרְבָּעָ֨ה עָשָׂ֥ר יוֹם֙ לַחֹ֔דֶשׁ יִהְיֶ֥ה לָכֶ֖ם הַפָּ֑סַח
חָ֕ג שְׁבֻע֣וֹת יָמִ֔ים מַצּ֖וֹת יֵאָכֵֽל
 Pierwszego miesiąca, czternastego dnia tego miesiąca zrobicie ofiarę pesachową,
święto przez tydzień - będziecie jeść macot.

Przez wszystkie siedem dni święta, władca ma składać ofiary - siedem byków i siedem kozłów bez skazy na ofiarę ola, a do tego jedną kozę dziennie jako ofiarę chatat - za grzech. Ofiarom tym ma towarzyszyć ofiara z pokarmów (mąki i oliwy).

Prorok instruuje dokładnie w jakie dni Świątynia ma być powszechnie dostępna (Szabaty i Rosz Chodesz) oraz jakiego rodzaju ofiary mają być składane z różnych okazji. Jechezkel nakazuje także, aby ten, kto wchodzi bramą północną wychodził południową i odwrotnie - nigdy nie wolno cofać się i wracać tą samą, którą się weszło. Władca ma wchodzić i wychodzić razem z tłumem wiernych.

Dodatkowo, brama wschodnia ma być otwierana dla władcy, gdy tylko zechce on złożyć ofiarę dobrowolną - ola lub szlamim. Brama ma być zamknięta po jego wyjściu.