Paraszat Wajeszew

WAJESZEW.png

Parasza: Wajeszew/Rdz 37, 1 – 40, 23

Haftara: Amos/Am 2, 6 - 3, 8. 

Jaakow, wraz z rodziną, osiedla się w okolicach Chewronu. Pośród swoich synów, Jaakow specjalną uwagą darzy siedemnastoletniego Josefa. Nie musi on pracować tak ciężko, jak starsi bracia, a do tego otrzymuje od ojca specjalne podarki – jak drogi płaszcz wykonany z kolorowych pasów.

Josef donosi ojcu o tym, jak zachowują się bracia, a także opowiada im swoje sny, w których symboliczne pokazana jest jego przyszła władza nad nimi. Powoduje to jeszcze większą złość i zawiść pośród braci.

Gdy pewnego dnia Jaakow wysyła Josefa, aby sprawdził co słychać u braci wypasających owce z dala od domu, bracia knują, aby go zabić. Reuwen nakłania wszystkich, aby zamiast tego wrzucić Josefa do wielkiego dołu w ziemi, mając nadzieję, że o zmroku uda mu się zabrać stamtąd brata i zwrócić go ojcu.

Zanim to nastąpiło, Jehuda, z poparciem więszkości braci, sprzedaje Josefa przechodzącym kupcom. Aby zatuszować swój czyn, maczają rozdarty płaszcz Josefa w krwi kozła. Gdy Jaakow go zobaczył, był pewien, że jego syn padł ofiarą dzikiego zwierzęcia.

Jehuda żeni się i rodzi mu się trzech synów. Jego najstarszy – Er, umiara młodo i bezdzietnie. Tamar, wdowa, poślubia drugiego syna – Onana - w zgodzie w prawem małżeństwa lewirackiego. Onan nie chce jednak, aby Tamar zaszła w ciążę i popełnia grzech marnując swoje nasienie. W wyniku tego czynu, on także umiera przedwcześnie.

Jehuda nie chce, aby Tamar poślubiła trzeciego syna. Ta jednak jest zdeterminowana, aby mieć potomstwo z rodziny Jehudy, jak tego wymagała tradycja. Pewnego dnia, Tamar przebiera się za prostytutkę i zaprasza do siebie Jehudę, który zostawia u niej osobiste przedmioty w zastaw. Gdy po kilku miesiącach wydaje się, że Tamar zaszła w ciążę, ma ona zostać ukarana za rozwiązłość. Tamar pokazuje publicznie przedmioty, które zostawił u niej Jehuda, który wtedy przyznaje, że to on jest ojcem. Wkrótce Tamar rodzi dwóch chłopców: Pereca i Zeracha.

Josef zostaje wzięty do Egiptu i sprzedany Potifarowi, wysokiemu urzędnikowi na dworze faraona. Z bożym błogosławieństwem, Josef odnosi sukcesy we wszystkim, czego się dotknie. Potifar zauważa to i szybko czyni go nadzorcą nad całym swoim dobytkiem.

Żona Potifara kieruje swoje zainteresowanie w stronę przystojnego Josefa, który jednak odrzuca wszelkie jej sugestie. Aby zemścić się za tę niespodziewaną odmowę, oskarża Josefa o napaść i nakazuje wrzucić go do lochów.

Po jakimś czasie, Josef spotyka w więzieniu królewskiego piekarza oraz podczaszego. Dziwne sny dręczyły obu, ale Josef wyjaśnia ich znaczenie: w ciągu trzech dni podczaszy ma być przywrócony na dawną pozycję, a piekarz stracony. Josef prosi podczaszego, aby porozmawiał z faraonem w jego sprawie.

Interpretacja Josefa była prawidłowa i dzieje się dokładnie tak, jak to przewidział. Podczaszy jednak zapomniał o Josefie i niczego nie robi by mu pomóc.