Posts in Paraszat ha-Szawua
Paraszat Balak

Parasza: Balak - Bemidbar/Lb 22, 2 – 25, 9
Haftara: Micha / Mi 5, 6 - 6, 8.

Balak, król Moabu, zaczął się niepokoić zwycięstwami narodu Israela nad jego amoryckimi sąsiadami. Posyła swych mędrców po proroka Bilaama, który zamieszkiwał nad Eufratem, aby przeklął naród Israela. Bóg jednak przemawia do Bilaama, że nie może on przekląć Żydów, gdyż są oni błogosławieni.

W czasie podróży jest on pouczony przez swą oślicę, która zauważa anioła Boga blokującego drogę, zanim sam Bilaam go zauważył.

Read More
Paraszat Chukat

Parasza: Chukat - Bemidbar/Lb 19, 1 – 22, 1
Haftara: Szoftim / Sdz 11, 1 - 33.

Haszem naucza Moszego o prawach związanych z czerwoną jałówką (para aduma), której prochy są wykorzystywane w rytuale oczyszczenia osoby, która miała kontakt z martwym ciałem. Jałówka ta miała być całkowicie bez skazy i nigdy nie mogła być wykorzystana do pracy w jarzmie.

Po czterdziestu latach wędrówek po pustyni, lud Israela dociera do Kadesz, na pustyni Sin. Prorokini Miriam, siostra Moszego, umiera, a naród woła o wodę.

Read More
Paraszat Korach

Parasza: Korach - Bemidbar/Lb 16, 1 – 18, 32
Haftara: Szmuel Alef/1Sm 11, 14 - 12, 22.

Człowiek o imieniu Korach (z plemienia Lewiego) wzburza naród do buntu przeciwko Moszemu i jego przywództwu oraz przeciwko przekazaniu kapłaństwa jego bratu, Aharonowi. Korachowi towarzyszą Datan i Awiram (z plemienia Reuwena) – od dawna wrogowie Moszego.

Buntowników wspiera grupa 250 znaczących przedstawicieli społeczności, którzy składają świętą ofiarę ketoret (kadzidła), aby udowodnić, że oni również są warci kapłaństwa.

Read More
Paraszat Szlach

Parasza: Szlach - Bemidbar/Lb 13, 1 – 15, 41
Haftara: Jehoszua/Joz 2, 1 - 24.

Mosze wysyła dwunastu szpiegów (po jednym z każdego plemienia) do Ziemi Kenaan. Mosze nakazał im, aby zebrali oni informacje na temat ukształtowania geograficznego, ludności, która zamieszkuje te tereny oraz ich sile wojskowej, o możliwościach uprawy ziemi oraz organizacji i infrastrukturze miast.

Po czterdziestu dniach wracają oni niosąc wielką kiść winogron, granaty i figi, aby przekazać wieści o bogatej i dorodnej ziemi. Potwierdzają, że ziemia ta opływa w mleko i miód.

Read More
Paraszat Behaalotcha

Parasza: Behaalotcha - Bemidbar/Lb 8, 1 – 12, 16
Haftara: Zecharia/Za 8, 14 - 4, 7.

Aharonowi zostaje nakazane, aby wzniósł ogień w świętej menorze, a plemię Lewiego zostaje poświęcone dla służby w Miszkanie. Naród Israela ma położyć ręce na Lewitach, aby w ten sposób wyznaczyć ich do tej służby. Zostaje złożona ofiara za grzech w imieniu Lewitów.

Wszyscy Lewici w wieku od 25 do 50 mieli pełnić służbę w Świątyni. Gdy osiągną wiek 50 lat, mogą stać na straży Miszkanu, ale nie będą pełnić już aktywnej służby przy świętych rytuałach.

Read More
Paraszat Naso

Parasza: Naso - Bemidbar/Lb 4, 21 – 7, 89
Haftara: Szoftim/Sdz 13, 2 - 25.

Kontynuując spis ludności z poprzedniej parszy, zliczeni są wszyscy Lewici w wieku od 30 do 50 lat, którzy będą pracować przy przenoszeniu Miszkanu – 8 580 osób, w tym: 2 750 z klanu Kehata, 2 630 z klanu Gerszona i 3 200 z klanu Merariego.

Żydzi są pouczeni o tym, jak dbać o duchową czystość obozu – osoby, które weszły w tymczasowy stan nieczystości duchowej muszą pozostać poza obozem, aż do oczyszczenia.

Read More
Paraszat Bemidbar

Parasza: Bemidbar - Bemidbar/Lb 1, 1 – 4, 20
Haftara: Hoszea/Oz 2, 1 - 22.

W drugim miesiącu drugiego roku od wyjścia z Egiptu, Haszem nakazuje, aby przeprowadzono spis ludności wszystkich dwunastu plemion Israela. Mosze przeprowadza spis mężczyzn w wieku zdolnym do noszenia broni (20 – 60) – 603 550 osób. W plemieniu Lewiego spisani są wszyscy mężczyźni w wieku od jednego miesiąca – jest ich 22 000.

Lewici zostają powołani do pracy w Świątyni w miejsce pierworodnych – zmiany te nastąpiły po grzechu Złotego Cielca, w którym pierworodni wzięli udział.

Read More
Paraszat Bechukotaj

Parasza: Bechukotaj- Wajikra/Kpł 26, 3 – 27, 34
Haftara: Irmeja/Jr 16, 19 - 17, 14.

Haszem obiecuje narodowi żydowskiemu, że jeżeli będą przestrzegać Jego micwot (przykazań), On zapewni im deszcz w odpowiedniej porze dla ich pól. Dodatkowo, zapewni im bezpieczne życie w Ziemi Israela, obdarzy pokojem i Swoją Obecnością.

Bóg przekazuje również surowe ostrzeżenie – jeżeli Żydzi porzucą Torę i micwy Haszem, czeka ich wygnanie i różnorodne kary.

Read More
Paraszat Behar

Parasza: Behar - Wajikra/Kpł 25, 1 – 26, 2
Haftara: Irmejahu/Jr 32, 6 - 31.

Haszem przekazuje Moszemu prawa związane z rokiem szabatowym. W każdym siódmym roku, ziemia ma odpoczywać, a wszystko, co zrodzi będzie wolne do wzięcia dla każdego – człowieka lub zwierzęcia.

W ciągu tego roku nie wolno było orać ziemi, podcinać winorośli czy też zasiewać. Można było jednak jeść to, co ziemia zrodziła sama.

Read More
Paraszat Emor

Parasza: Emor - Wajikra/Kpł 21, 1 – 24, 23
Haftara: Jechezkel/Ez 44, 15 - 31.

Życie kapłanów poświęcone było służeniu Bogu i w związku z tym, obowiązywały ich szczególne ograniczenia. Żaden kapłan nie mógł wejść w kontakt z martwym ciałem, poza przypadkami zmarłych z najbliższej rodziny. Nie mogli oni również golić jakiejkolwiek części głowy lub boku twarzy czy też robić naciąć na ciele. Kohen nie może poślubić rozwódki lub kobiety niecieszącej się dobrą reputacją. Arcykapłan (kohen ha-gadol) mógł poślubić jedynie kobietę, która nigdy nie była w związku z mężczyzną.

Read More
Paraszat Kedoszim

Parasza: Kedoszim - Wajikra/Kpł 19, 1 – 20, 27
Haftara: Jechezkel/Ez 20, 2 - 20.


Parsza tego tygodnia rozpoczyna się słynnymi słowami: "Bądźcie święci, bo Ja jestem święty, Ja, Haszem, wasz Bóg". Od tych słów rozdział ten nazywa się Kodeksem Świętości. W nim Haszem przekazuje nakaz oraz sposób, aby stać się świętymi.

W Kodeksie Świętości znajduje się kilkadziesiąt micwot czyli przykazań. Znajdziemy tam kilka praw związanych z rytuałem czy uprawą ziemi, ale przede wszystkim, są tam micwy etyczne, mówiące o tym, jak mamy traktować innych ludzi. Między innymi znajduje się tam słynny nakaz: "Kochaj bliźniego swego, jak siebie samego".

Read More
Paraszat Acharej Mot

Parasza: Acharej Mot - Wajikra/Kpł 16, 1 – 18, 30
Haftara: Amos 9, 7 - 15.

W wyniku śmierci synów Aharona - Nadawa i Awihu, Bóg ostrzega, aby nikt, kto nie ma do tego prawa, nie wchodził do Świętych miejsc.

Tylko jeden człowiek – kohen ha-gadol (arcykapłan) może raz do roku, w czasie Jom Kipur, wejść do najświętszej części Miszkanu (קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים), aby złożyć tam w ofierze Haszem święte kadzidło. Ten, kto nie jest arcykapłanem a tam wejdzie – naraża się na śmierć.

Read More
Paraszat Mecora

Parasza: Tazria - Wajikra/Kpł 14, 1 – 15, 33
Haftara: Malachim Bet/2Krl 7, 3 - 20.

Mecora to osoba, która została dotknięta chorobą caarat. W poprzedniej parszy, tazria, Tora opisuje jakie są oznaki tej przypadłości, natomiast w parszy mecora przekazuje zasady związane z procesem oczyszczania rytualnego takiej osoby.

Kapłan (kohen), poprzez spacjalną procedurę rytualną, dokonuje oczyszczenia. Wykorzystuje do tego dwa ptaki (jeden jest złożony w ofierze, drugi wypuszczony wolno), wodę źródlaną i naczynie gliniane, kawałek drewna cedrowego, szkarłatną nić i wiązankę ezowu (hizopu).

Read More
Paraszat Tazria

Parasza: Tazria - Wajikra/Kpł 12, 1 – 13, 59
Haftara: Malachim Bet/2Krl 4, 42 - 5, 19.

W parszy Tazria nadal uczymy się zasad i praw związanych z tuma we-tahara, czyli czystością i nieczystością rytualną (duchową).

Kobieta, która urodziła dziecko ma przejść proces oczyszczenia, na który składa się pójście do mykwy (łaźni rytualnej) oraz przyniesienie ofiary do Świątyni. Jeżeli urodziła ona chłopca, była ona nieczysta przez siedem dni, a następnie przebywała w stanie oczyszczania przez 33 dni. Natomiast, jeśli urodziła ona dziewczynkę, przez dwa tygodnie była nieczysta, a w okresie oczyszczania przebywała przez 66 dni.

Read More
Paraszat Szemini

Parasza: Szemini - Wajikra/Kpł 9, 1 – 11, 47
Haftara: Szmuel Bet/2Sam 6, 1 - 19.

Ósmego dnia całego tygodnia inauguracji Aharona i jego synów na kapłanów, zaczynają oni oficjalnie służbę Haszem. Aharon, jako Kohen haGadol (Arcykapłan), wraz z synami, błogosławi naród Israela.

Ogień zesłany z nieba pochłania złożoną przez nich ofiarę, a Szechina (Boża Obecność) wypełnia Miszkan, by w nim przebywać. Cały zgromadzony lud Israela pada na ziemię w głębokim ukłonie, przepełnieni trwogą przed Haszem.

Read More